In deze professionele leergemeenschap (PLG) verdiepen ouders, professionals, studenten, docenten en onderzoeker zich samen in de behoeftes van ouders waarvan een kind uit huis is geplaatst in het al dan niet ondersteund worden door, en ontmoeten van ouders met eenzelfde ervaring. We willen hiervoor een meerjarige dialoog aangaan met ouders, werkveldpartners, docenten, onderzoekers en studenten om te onderzoeken wat de meerwaarde is van het inzetten van ouders en hoe dit in de praktijk vorm kan krijgen. Gedurende de looptijd van de PLG zullen we ook actief ervaringen van ouders inzetten in het onderwijs, het geven van webinars, lezingen en workshops, nascholingsactiviteiten, consultering van werkveldpartners en gemeenten. Ook is ons streven om jaarlijks één of meerdere producten op te leveren waarmee een ouder in een professioneel vorm gegeven manier zijn/ haar ervaringen met een publiek kan delen.
Samengevat zijn de doelen van de PLG:
- Het (gaan) faciliteren van ontmoetingen tussen ouders waarvan een kind in een gezinshuis of pleeggezin woont waarin ouders met ervaring een rol hebben. Hiermee moet worden bereikt dat ouders zich gesteund weten in hun positie en hun plek vinden in de samenwerking met pleegouders en of gezinshuisouders.
- Het op de kaart zetten van de verhalen van ouders na een uithuisplaatsing door het delen van ervaringen van ouders met professionals, studenten, de samenleving en beleidsmakers. Hiermee moet worden bereikt dat de beeldvorming over ouders wordt bijgesteld, dat uithuisplaatsingen uit de taboesfeer komen en dat de positie van ouders na een uithuisplaatsing structureel wordt verbeterd.
- Het uitwisselen van ervaringen met de eerste twee doelen. Hiermee moet worden bereikt dat we leren van opgedane ervaringen zodat we groeien in het benutten van ervaringsdeskundigheid van ouders en zodat we elkaar kunnen blijven inspireren.
Meerjarige onderzoeksvraag
Hoe kunnen ervaringen van ouders met een uithuisplaatsing worden ingezet om ouders met eenzelfde ervaring te ondersteunen in het leren verdragen van het verlies van een uithuisplaatsing en het vinden van een vorm waarin zij tot gedeeld opvoederschap kunnen komen met de opvoeders van hun kind?
Betrokkenen
- Truusje van Zanten, Miranda Kempenk, Marlene Venant, Coby de Vreugd en Sander Tegelaar als ouders met ervaring met uithuisplaatsing.
- Henk Jonker vanuit Jeugddorp De Glind.
- Annemarie Stam en Emily Nap namens het Leger des Heils Midden Nederland.
- Georgien Hakkert en Jeanette Veldhuisen vanuit Simba Familiezorg.
- Martine Noordegraaf, Marijke Bos, Charissa Bakema, Ellen Schep en Danielle van de Koot namens het lectoraat Jeugd en Gezin van de Christelijke Hogeschool Ede
Opbrengst
Scripties
Albers, D. & Den Hoedt, D. (2022). Ouders voor Ouders. Kwalitatief onderzoek naar het inzetten van ervaringsdeskundigen bij ouders van uithuisgeplaatste kinderen. Bachelorthesis. Christelijke Hogeschool Ede.
Beekhof, D. & Van Ginkel, E. (2022). ‘Ik weet wat je doormaakt...’. Een kwalitatief onderzoek naar de inzet van ervaringsdeskundige ouders na een uithuisplaatsing. Bachelorthesis. Christelijke Hogeschool Ede.
Van den Broeke, M. (2023). Het zal mij’n zorg zijn. Een kwalitatief onderzoek naar het betrekken van het sociale netwerk in de ouderbegeleiding na een uithuisplaatsing. Bachelorthesis. Christelijke Hogeschool Ede.